تهیه کننده فیلم «چرا گریه نمی کنی»:

سینما که صاحبش مردم هستند را نمی توانیم تحریم کنیم

در نشست فیلم«عطرآلود» مطرح شد:

برخی قوانین ارشاد باید بازبینی شود | عطر ویژگی اصلی شخصیت ما بود

نشست خبری فیلم سینمایی «عطر آلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه کنندگی یوسف منصوری با حضور اهالی رسانه در سالن نشست پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۹۶۸۵۱

به گزارش جام جم آنلاین،  نشست خبری فیلم سینمایی «عطر آلود» با حضور هادی مقدم دوست (کارگردان)، یوسف منصوری (تهیه کننده)، حسین حسنی (نویسنده)، مصطفی زمانی (بازیگر)، محمدرضا میرزا محمدی (طراح صحنه) و روزبه رایکا (مدیر فیلمبرداری) با حضور اهالی رسانه در سالن نشست پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، هادی مقدم دوست درباره حال درونی آدم‌ها در فیلم‌هایش بیان کرد: نمایش حال درونی آدم‌ها و تغییراتشان غیر از اینکه عنصر مهم نمایشی است و موضوعی برای جذابیت است، یک دغدغه مهم برای مخاطب هم هست که در زندگی شاهد این تغییرات باشد. به نظرم موضوع تغییر مساله آدم‌هاست و دوست دارند این حال درونی و تغییر درونی را هم ببینند.

یوسف منصوری تهیه کننده فیلم سینمایی «عطر آلود» در نشست خبری این فیلم گفت: شکل گیری فیلم سینمایی «عطر آلود» به یک سال پیش برمی‌گردد که من و نویسنده با هم گفتگوهایی داشتیم و هادی مقدم دوست به عنوان گزینه ما انتخاب شد. سینمای او ویژگی‌های خود را دارد که اهالی سینما و هنر آن را می‌شناسند. او انسانی اخلاقی و درست است و نگاهی امیدوار به زندگی دارد که هم در زیست شخصی و هم در زیست هنری می‌تواند روحیه او را ببینید. دغدغه این فیلم از علایق خودش هم بود و مسیر به صورت پله پله جلو رفت و خدا را شکر از رفقای ما در سازمان سینمایی سوره که جلو آمدند و زمان گذاشتند. آقای زمانی با جان و دل آمد. او هر بار که به دفتر می‌آمد منبعی از انرژی بود و دنیایی را با خود می‌آورد.

برخی قوانین ارشاد باید بازبینی شود

مصطفی زمانی بازیگر در ادامه گفت: برخی قوانین در ارشاد باید بازبینی شود، چون فیلمنامه‌هایی که می‌خوانیم دور از واقعیت شده است و معادلش را پیدا نمی‌کنیم. دسترسی مردم به فیلم‌های جهان زیاد است و باورپذیری نقش‌هایی که بازی می‌کنیم، در این فضا سخت است. در فرهنگ‌مان این‌گونه فیلم‌ها باورپذیر است و من انرژی‌ام را روی این آثار گذاشته‌ام. من با هادی مقدم‌دوست کار نکرده بودم، اما گپ و گفت‌های بسیار زدیم و بعد از آن قرارداد بستیم. البته پیش‌تولید برای چند ماه متوقف شد، اما من هم کاری را قبول نکردم.

زمانی ادامه داد: فیلمنامه خوب بود، اما کمتر کسی را در این حوزه می‌شناسم که شوق زیادی برای فیلمسازی دارد. کار با مقدم‌دوست یکی از بهترین تجربه‌های من بود چون او ابتدا فیلم را می‌سازد و بعد اجرایش می‌کند. به نظرم هادی مقدم‌دوست در آن خیلی تاثیر داشت و البته اگر بد هم بود، خودش مسئول است.

عطر ویژگی اصلی شخصیت ما بود

حسین حسنی نویسنده «عطرآلود» درباره فیلمنامه این اثر گفت: مگر می‌شود با هادی مقدم‌دوست کار کرد و تنها نوشت. من افتخار داشتم با او بنویسم و کار یاد بگیرم و البته زندگی کردن هم از او یاد بگیرم. تمام تلاش ما این بود کاراکتر اصلی را به گونه‌ای جلوه دهیم که عطر ویژگی اصلی این شخصیت باشد و نمی‌دانم این اتفاق واقعا افتاد یا نه.

وی افزود: ما می‌خواهیم درون آدم‌ها را مطالعه کنیم و اگر مطالعه ما صرفا برای حوادث داغ باشد، کیفیت آن به همان شکل معمول می‌شود. واقعا نمی‌توان فیلم‌هایی را که قصدش مطالعه درون آدم‌هاست، نفی کرد مگر اینکه این سلیقه ما نباشد. این مدل نگاه گونه‌ای معروف از سینماست و حداقل این‌گونه را بپذیریم.

فیلمنامه مثل کتابی برای رجوع ما بود

روزبه رایگا فیلمبردار «عطر آلود» نیز درباره همکاری با عوامل سازنده «عطرآلود» گفت: من پیش از این در فیلم «سر به مهر» با عوامل همکاری داشتم و وقتی فیلمنامه را خواندم، فهمیدم این اثر هم به همان شیوه است و خوشحال شدم. درباره تک تک لوکیشن‌ها و نورهایی که قرار بود در صحنه کار شود، بسیار صحبت شد. چراکه فیلمنامه برای ما مثل کتابی بود که همیشه به آن رجوع می‌کردیم. هادی مقدم‌دوست هم مدام فضا را توضیح می‌داد و تشریح می کرد. این باعث می‌شد در دکوپاژ هم چالش داشته باشیم هم به خوبی پیش رویم.

محمدرضا میرزامحمدی طراح صحنه فیلم در ادامه گفت: غیر از آیتم‌های همیشگی رنگ و فرم چالش عطر هم بود که چطور عطر را در فیلم حس کنیم. هادی مقدم‌دوست بسیار جزیی‌نگر و خلاق است و جسارت ما را هم بالا برد. ما می‌خواستیم در یک خانه قدیمی عطر جوانی هم ساطع کنیم پس من سعی کردم با توجه به خود فیلمنامه و هماهنگی و رفاقت پشت صحنه با هادی مقدم دوست این را انجام دهم

هنوز شخصیت حقیقی خودم را پیدا نکردم

مصطفی زمانی درباره شباهت نقش با شخصیت خودش عنوان کرد: من هنوز نتوانستم شخصیت حقیقی‌ام را پیدا کنم. من بیست و چند سالم بود که برای «یوسف پیامبر» رفتم و از همان موقع می‌دانستم سر هر کاری بروم انگار در یک زمین بازنده وارد شدم چون سریال «یوسف پیامبر» کار بزرگی بود.، اما برای من یاد گرفتن مهم است و این آن چیزی است که امید برای زندگی می‌دهد.

زمانی در ادامه افزود: وقتی به این نتیجه رسیدم که می‌شود از مقدم‌دوست یاد گرفت به نوعی به نقش رسیدم. از سوی دیگر نمی‌توان به مرگ فکر کرد و دنیا همان باشد که یک ساعت پیش بوده است. اینکه بگویید به خاطر فرزندم یا خانواده‌ام زندگی می‌کنم، دروغ است چون انسان برای بقا زاییده شده است. من با هادی مقدم‌دوست حرف می‌زدم و گفتم این سه مرحله دارد که اول حق بودن مرگ است و مهربان می‌شوید. دوم نوعی سوءظن و پرخاشگری پیدا می‌کنید و مرحله سوم تسلیم است.

هنوز جرأت نکردم فیلم را ببینم

زمانی درباره جزئیات ایفای نقش در این فیلم نیز گفت: این جزو معدود اتفاقاتی بود که می‌شد با کارگردان حرف زد و نتیجه را روی کاغذ و در فیلم دید. اینکه دوستی گفت که اتفاقات ساده روزمره است، باید گفت زندگی واقعا همین است. شبکه‌های اجتماعی هیجانات را به وجود آورده‌اند. این فیلم فشار روی من آورد و برای من خیلی سخت بود، به گونه‌ای که هنوز خروجی فیلم را جرات نکرده‌ام که ببینم. ما دو ماه فیلمبرداری داشتیم و طی دو ماه هیچ کس را ندیدم و با کسی هم حرفی نزدم. حتی گوشی موبایل هم سایلنت بود، چون نقش واقعا سخت بود و هادی مقدم‌دوست هم بسیار حساس است.

هادی مقدم‌دوست کارگردان «عطرآلود» در ادامه درباره هدف از ساخت «عطر آلود» نیز گفت: واقعیت این است که نمی‌توان از هدف درباره ساخت فیلم سخن گفت، چون روی نتیجه آن اثر می‌گذارد و بیشتر باید درباره دریافت مخاطب از فیلم صحبت کرد. اگر من از هدفم بگویم در واقع گفته‌ام شما باید فیلم را این‌گونه ببینید؛ درحالیکه تماشاگر باید دریافت خود را داشته باشد.

زندگی ترکیبی از غم و امید است

وی در پاسخ به سوالی درباره لحظات آرام فیلم و نسبت آن با التهاب امروز گفت: زندگی ترکیبی از غم و امید است. زمانی نیست که اینها همه با هم وجود نداشته باشد در حقیقت در لحظه‌ای که بیمناک یا محزون هستید حتما امید هم دارید. امروز که در آن هستیم چند سال دیگر «گذشته» می‌شود و بازگشت به معصومیت تعبیر بهتری برای سوالی است که پرسیدید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها